Lindy
lindy.se
  text bild film webb webb galleri  

 


DIVERSE

Vid sidan om min huvudsakliga sysselsättning som kommunikatör/kreatör har jag många gånger prövat på en del annat som har anknytning till min huvudverksamhet, framförallt olika former av specialprojekt, mest känt är kanske Nordfestivalen som jag skapade.

Översättningar är något jag ofta gjort, från och till engelska. Andra språk ger jag mig inte på även om jag har en grund i de nordiska språken (ej finska, isländska) och så tyskan och franskan från skoltiden. Jag kan dock inte påstå jag varken talar eller förstår dem så här många år senare.

Bland annat har jag haft ansvar för större projekt som skapandet av Nordfestivalen, QVs Reklamfilmdagar och andra seminarieserier. I de här projekten har jag fungerat som projektledare och oftast haft ett par andra uppgifter också, inte minst som kommunikatör och gjort det kreativa arbetet.

Jag har jobbat en del som utbildare och föreläsare på flera av de bästa medie- och reklamskolorna, tidigare även rektor för Medieskolans deltidsutbildningar samt deras sommarskola. Något jag tror ligger naturligt nära kommunikatörens sysselsättning. Att jobba som pedagog har många likheter med att jobba som kommunikatör. Det handlar om glädjen att förmedla och skapa intresse för idéer och tankar. Och det är ett fantastiskt sätt att systematisera, förverkliga och förstå varför saker och ting sker. Speciellt tydligt blir det kanske för mig som också skrivit faktaböcker, som Reklamfilmboken. I grunden handlar det om att dela med mig av det jag har lärt mig. Resten är bara en fråga om distributionen.
Däremot kan jag inte säga att jag direkt trivdes i klassrummen.

En del andra verksamheter har också prövats på under åren, även om de mer räknas till traditionell kommunikation än mekanisk kommunikation.

FILOSOFI KRING MINA YRKESVAL

Det finns inga columbi ägg i affärer. Bara hårt arbete och omsorg om det i hela organisationen som ger resultat. Därför kan inte bra reklam ändra något, annat än på mycket kort sikt. Men reklam som speglar det unika, det positiva och det värdefulla i en organisation hjälper till att kommunicera och göra företaget framgångsrikt.
      Reklam är som bra make-up, den förhöjer och lyfter fram det som kan ge framgång. Men den kan också vara som dålig make-up. En massa utanpåverk som bara är där för att förvilla och ljuga.
     Branschen är som den är, fortfarande inte den allra mest seriösa. Den har gått igenom bra och dåliga perioder och min åsikt är att den just nu är som sämst sedan tidigt 60-tal.

Därtill kommer inspiration och intuition, det vill säga summan av alla mina kunskaper och erfarenheter. Kreativitet är som ni alla vet också beroende av kunskap och erfarenhet, det är därför alla undersökningar kring kreativitet helt entydigt visar att det är något som når sin topp ju mer man lärt sig. Enda synden är att inte vilja pröva och lära sig mer - det är tecken på en okreativ människa. Kreativitet kräver dock trygghet, därför blir långa och trygga relationer alltid mer kreativa än den som osäkert shoppar runt.
    Av någon fullständigt obegriplig anledning inbillar sig reklambranschen att kreativitet har med ålder att göra. Ju yngre, ju mindre man kan desto mer kreativ anses man vara - den gåtan förstod jag mig aldrig någonsin på. Men det har något med självförtroende att göra, tror jag.

Jag är en mångsysslare därför att jag älskar att pröva nya saker, för att jag gillar att lösa olika problemställningar. Eller kanske helt enkelt för att jag hatar tanken på att andra ska måla in mig i sina förutfattade hörn. Eller för att du som frilans helt enkelt utvecklas till mångssysslare, du får hela tiden nya problem att lösa, nya verktyg att lära dig... I vilket fall som, även om jag mycket väl kan tänka mig jobba nära ihop med andra - hoppas jag alltid få nyttja det faktum att jag fått lära mig att tänka på flera sätt. Jag vill vara en mångsysslare, titlar på visitkort har ingen betydelse för mig. I mina ögon är möjligen specialisterna lätta att beundra, men inget att avundas.

Jag frilansade då jag tyckte om att jobba med olika saker.

Så har ni något annat kul på gång, något jag inte prövat på tidigare - så hör gärna med mig.

OMDÖME

Omdöme har under åren kommit att bli ett nyckelord för mig när det gäller kommunikation.

Jag ser det som ett utslag av erfarenhet, av "trial and error", och jag ser det som en allt större bristvara i reklam och annan form av kommunikation. När det brister i kommunikationen är det mindre talangen, ambitionerna som brister. Det är omdömet som brister. Omdöme brister ofta i reklam, ibland för att företagen i sin reklam vägrar inse att andra inte ser på dem och deras produkter på det sätt som de vill bli sedda och ser på sig själva. De utgår inte från vilka de är utan vilka de vill vara, vilket mottagarna ser igenom.

Vad som är gott och dåligt omdöme är säkert subjektivt, men ändå inte. Det som fungerar i omklädningsrummet med korplaget i fotboll fungerar inte när man vänder sig till människor som aldrig mött den jargongen eller det sättet att kommunicera. Det som fungerar med människor som tänker likadant som kommunikatören fungerar inte med människor sombryr sig om helt andra saker, att prata stil fungerar med de modeintresserade, men är ointressant för den som vill klä sig bekvämt och vettigt för en speciell anledning.
Exemplen går att ta fram i mängder.

Vad det i slutändan ändå kommer fram till är att det handlar om omdöme hos kommunikatören, kunskap om vem man vänder sig till och kanske framförallt varför man väljer att göra just på det sättet. Omdöme i ett ord.