Vid sidan om min huvudsakliga
sysselsättning som kommunikatör/kreatör har jag många gånger prövat
på en del annat som har anknytning till
min huvudverksamhet, framförallt olika
former av specialprojekt, mest känt är kanske Nordfestivalen som jag skapade.
Översättningar är något jag ofta gjort, från och till engelska. Andra språk ger jag mig inte på även om jag har en grund i de nordiska språken (ej finska, isländska) och så tyskan och franskan från skoltiden. Jag kan dock inte påstå jag varken talar eller förstår dem så här många år senare.
Bland annat har jag haft ansvar
för större projekt som skapandet av Nordfestivalen, QVs Reklamfilmdagar och andra seminarieserier. I de här projekten
har jag fungerat som projektledare och oftast
haft ett par andra uppgifter också, inte
minst som kommunikatör och gjort det kreativa arbetet.
Jag har jobbat en del
som utbildare och föreläsare på flera av de bästa medie- och reklamskolorna,
tidigare även rektor för Medieskolans
deltidsutbildningar samt deras sommarskola. Något jag tror ligger
naturligt nära kommunikatörens sysselsättning.
Att jobba som pedagog har många likheter
med att jobba som kommunikatör. Det handlar
om glädjen att förmedla och skapa
intresse för idéer och tankar. Och
det är ett fantastiskt sätt att systematisera,
förverkliga och förstå varför
saker och ting sker. Speciellt tydligt blir
det kanske för mig som också skrivit
faktaböcker, som Reklamfilmboken. I grunden handlar det
om att dela med mig av det jag har lärt
mig. Resten är bara en fråga om distributionen.
Däremot kan jag inte säga att jag direkt trivdes i klassrummen.
En del andra verksamheter har
också prövats på under åren,
även om de mer räknas till traditionell
kommunikation än mekanisk kommunikation.
FILOSOFI KRING MINA YRKESVAL
Det finns inga
columbi ägg i affärer. Bara hårt
arbete och omsorg om det i hela organisationen
som ger resultat. Därför kan inte bra
reklam ändra något, annat än på
mycket kort sikt. Men reklam som speglar det unika,
det positiva och det värdefulla i en organisation
hjälper till att kommunicera och göra
företaget framgångsrikt.
Reklam är som bra make-up, den förhöjer
och lyfter fram det som kan ge framgång.
Men den kan också vara som dålig make-up.
En massa utanpåverk som bara är där
för att förvilla och ljuga.
Branschen är som den är, fortfarande inte den allra mest seriösa. Den har gått igenom bra och dåliga perioder och min åsikt är att den just nu är som sämst sedan tidigt 60-tal.
Därtill kommer inspiration
och intuition, det vill säga summan av
alla mina kunskaper och erfarenheter. Kreativitet är som ni alla vet också beroende
av kunskap och erfarenhet, det är därför
alla undersökningar kring kreativitet helt
entydigt visar att det är något som
når sin topp ju mer man lärt sig.
Enda synden är att inte vilja pröva
och lära sig mer - det är tecken på
en okreativ människa. Kreativitet kräver
dock trygghet, därför blir
långa och trygga relationer alltid mer
kreativa än den som osäkert shoppar
runt.
Av någon fullständigt obegriplig anledning inbillar sig reklambranschen att kreativitet har med ålder att göra. Ju yngre, ju mindre man kan desto mer kreativ anses man vara - den gåtan förstod jag mig aldrig någonsin på. Men det har något med självförtroende att göra, tror jag.
Jag är en mångsysslare därför
att jag älskar att pröva nya saker,
för att jag gillar att lösa olika
problemställningar. Eller kanske helt enkelt
för att jag hatar tanken på att andra
ska måla in mig i sina förutfattade
hörn. Eller för att du som frilans
helt enkelt utvecklas till mångssysslare,
du får hela tiden nya problem att lösa,
nya verktyg att lära dig... I vilket fall
som, även om jag mycket väl kan tänka
mig jobba nära ihop med andra - hoppas
jag alltid få nyttja det faktum att jag
fått lära mig att tänka på
flera sätt. Jag vill vara en mångsysslare,
titlar på visitkort har ingen betydelse
för mig. I mina ögon är möjligen
specialisterna lätta att beundra, men inget
att avundas.
Jag frilansade då jag tyckte
om att jobba med olika saker.
Så har ni något
annat kul på gång, något jag inte prövat på tidigare - så hör
gärna med mig.
OMDÖME
Omdöme har under åren kommit att bli ett nyckelord för mig när det gäller kommunikation.
Jag ser det som ett utslag av erfarenhet, av "trial and error", och jag ser det som en allt större bristvara i reklam och annan form av kommunikation. När det brister i kommunikationen är det mindre talangen, ambitionerna som brister. Det är omdömet som brister. Omdöme brister ofta i reklam, ibland för att företagen i sin reklam vägrar inse att andra inte ser på dem och deras produkter på det sätt som de vill bli sedda och ser på sig själva. De utgår inte från vilka de är utan vilka de vill vara, vilket mottagarna ser igenom.
Vad som är gott och dåligt omdöme är säkert subjektivt, men ändå inte. Det som fungerar i omklädningsrummet med korplaget i fotboll fungerar inte när man vänder sig till människor som aldrig mött den jargongen eller det sättet att kommunicera. Det som fungerar med människor som tänker likadant som kommunikatören fungerar inte med människor sombryr sig om helt andra saker, att prata stil fungerar med de modeintresserade, men är ointressant för den som vill klä sig bekvämt och vettigt för en speciell anledning.
Exemplen går att ta fram i mängder.
Vad det i slutändan ändå kommer fram till är att det handlar om omdöme hos kommunikatören, kunskap om vem man vänder sig till och kanske framförallt varför man väljer att göra just på det sättet. Omdöme i ett ord.
|