OMDÖME har under åren kommit att bli ett
nyckelord för mig när det gäller kommunikation.

Jag ser det som ett utslag av erfarenhet, av "trial and error",
och jag ser det som en allt större bristvara i reklam och annan
form av kommunikation. När det brister i kommunikationen är det
mindre talangen, ambitionerna som brister. Det är omdömet som
brister.

Vad som är gott och dåligt omdöme är säkert subjektivt, men
ändå inte. Det som fungerar i omklädningsrummet med korplaget
i fotboll fungerarinte när man vänder sig till människor som aldrig
mött den jargongen eller det sättet att kommunicera. Det som
fungerar med människor som tänker likadant som kommunikatören
fungerar inte med människor sombryr sig om helt andra saker, att
prata stil fungerar med de modeintresserade, men är ointressant för
den som vill klä sig bekvämt och vettigt för en speciell anledning.
Exemplen går att ta fram i mängder.

Vad det i slutändan ändå kommer fram till är att det handlar
om omdöme hos kommunikatören, kunskap om vem man
vänder sig till och kanske framförallt varför man väljer
att göra just på det sättet.
Omdöme i ett ord.
Kommunikation/image
kommer från ett företag,
det får inte vara
påklistrat.

 

 

 


affärsidédiverseaffärsfilosofiOmdöme för LindyWorkstext och bildunikt för LindyWorks
webb
1,618FilmWorksBookWorks

tillbaka LindyWorks