1,618 är inte bara
fyra siffror. Det är den magiska formeln 1:1,618 som avses. Bättre känd
under namnet DET GYLLENE SNITTET.
Konstnärer har länge
känt till dess hemlighet, idag vet
vi att dessa siffror har mycket stor betydelse
för allting som vi uppfattar som skönt,
vackert, balanserat och kanske eftersträvansvärt.
Vare sig det är placeringen av karaktärerna
på en scen, perspektivet i en oljemålning
eller förhållandet mellan olika delar
av ett ansikte vi attraheras av. Helt enkelt de proportioner vi attraheras av i vår omgivning, både i människor, naturen och det som vi människor skapar.
Den som har, som jag tror,
ett avspänt förhållande och
en intuition som hjälper oss placera det
rätt gör sköna saker som i efterhand
kan förklaras med 1:1,618. Kanske går
det också att räkna ut. En dator
skulle lätt kunna göra det - men sedan
tillkommer alltid en oundgängligt element
som ger resultatet liv. En del kallar det slumpen.
Andra kanske skulle kalla det en medveten förfulning.
Det är det som bryter symmetrin och skapar ett asymmetriskt förhållande.
Och från detta med 1:1,618 skapas därur
möjligen konst, och förhoppningsvis
kommunikation. Då lyckas man. Konst och
kommunikation har många likheter, skillnaden
ligger i uppsåtet.
Precis samma filosofi har
jag när det gäller orden.
En
del kanske skulle kalla grammatiken ordens gyllene
snitt. Om vi ser det så, är det medvetna
brottet mot reglerna det som skapar kommunikationen.
Det som står ut, det som tar tag i läsaren.
Det välskrivna är sällan det
intressantaste, förutom på kultursidorna. Viktigast är hur orden
kommunicerar, hur de förklarar tankarna
bakom, hur de skapar bilder och upplevelser
utöver det akademiska. Hur orden lever i mottagaren.
Tja, i korthet kan vi kanske
kalla det här min kreativa filosofi. |